
Kjer se prepletajo zaupanje, trajnost, domačnost in inovativnost
Mateja Marc je po izobrazbi socialna delavka in zaposlena na Ljudski univerzi Ajdovščina, od leta 2019 pa na domači kmetiji razvija dopolnilno dejavnost predelave zelišč v mila, eterična olja, hidrolate, mazila in kreme. Ima namreč certifikat fitoterapevt zeliščar, zaključeno Visoko šolo aromaterapije in nacionalno poklicno kvalifikacijo zeliščar pridelovalec. Poleg tega se ukvarja še z eno dopolnilno dejavnostjo – predelavo sadja. Vse pridelke, vključno z vrtninami, domačim govejim mesom in vinom, ki so delo pridnih rok Marcove kmetije, od lanskega avgusta ponuja v trgovinici na Ustjah. Slednja se lahko pohvali z edinstvenim konceptom, saj temelji izključno na zaupanju kupcev, kar je v Sloveniji prava redkost.

Kot pravi sogovornica, je prve izdelke iz zelišč, zlasti mila in kreme, naredila zase, saj ima zelo občutljivo kožo in ne more uporabljati kupljene kozmetike. A izkazalo se je, da so nad Matejino kozmetiko navdušene tudi njene prijateljice, ki so izdelke priporočile tudi drugim. Naročil je bilo čedalje več, zato je Mateja začela razmišljati, kako bi naravno kozmetiko z novimi izdelki in prodajno mrežo nadgradila v posel. Idej za izdelke ji seveda ni zmanjkalo, saj doma prideluje sivko in sorodni lavandin, rožmarin, muškatno kaduljo, kamilico, monardo, sladki pelin, damaščansko vrtnico, smilj, poprovo meto in meliso. Ne destilira pa le dišavnic in zelišč, ampak tudi lupine neškropljenih limon in nekatere iglavce, predvsem smreko, belo jelko in bor. Na domačem destilatorju destilira zelišča tudi za stranke. V učnem centru Brje pa se ukvarja še z eno dopolnilno dejavnostjo – predelavo sadja. Na Marcovi kmetiji namreč v dveh travniških sadovnjakih rastejo jabolka, slive, češnje, hruške, fige in drugo sadje. Iz njega Mateja kuha različne marmelade, ponuja pa tudi grozdni in jabolčni sok, jabolčne suhe krhlje in suh kaki ter sirupe. Predeluje tudi zelenjavo, tako da je pri njej mogoče kupiti tudi vložnine in zelenjavne omake, med katerimi ima glavno besedo paradižnikova.

Pestra ponudba in sezonski pridelki
Da je ponudba lahko tako raznolika, v prvi vrsti seveda zaslužna Marcova kmetija s približno 11 hektarji površin, kjer pridelujejo tudi domače goveje meso, vino, krompir, radič in druge sezonske pridelke. Od avgusta lani so vse dobrote in izdelki kmetije na voljo v posebni trgovinici M&M, ki presega meje običajne prodaje. Nakup v njej namreč temelji na zaupanju kupcev, ki sami izberejo izdelke in poravnajo znesek preko enostavnega plačilnega sistema. Ta pogumen model, redkost v Sloveniji, kaže, da s pravo energijo, preglednostjo in kakovostno ponudbo zaupanje med ljudmi deluje. Trgovinica M&M pa ni le prostor za nakup lokalnih dobrot, temveč kraj, kjer se prepletajo zaupanje, trajnost, domačnost in inovativni podjetniški pristopi. Mateja Marc je z njo pokazala, da je tudi na podeželju mogoče ustvariti sodobno, učinkovito in srčno podjetniško zgodbo. Na domačiji je namreč preuredila mobilno hiško v prijeten, funkcionalen in sodoben prodajni prostor. Notranjost trgovinice je zasnovana z občutkom – ambient, ki diši po naravi, tradiciji in pristnosti. Na policah ni množice izdelkov, ampak izbrani, ročno izdelani produkti, ki so rezultat predanega dela domačih in lokalnih pridelovalcev. V ospredju so seveda naravni hidrolati, eterična olja, mazila, mila, kreme, marmelade, čaji, vložnine, sirupi in drugi izdelki, nastali v sodelovanju z lokalnimi ponudniki. Poleg tega trgovinica M&M deluje na edinstven način – odprta je vse dni v tednu, tudi ob praznikih, od 7. do 21. ure, vendar brez prisotnosti prodajalca.

Obisk je presegel pričakovanja, poštenost ljudi še živi
In kakšne so izkušnje prvega leta delovanja trgovinice M&M? »Izjemno pozitivne – kupci so pošteni in vedno plačajo. Obisk trgovinice je v prvem letu presegel pričakovanja, kar potrjuje, da ljudje cenijo domače, verjamejo v pošten odnos in se z veseljem vračajo. Obiskovalci niso le domačini, temveč tudi obiskovalci iz drugih koncev Slovenije in tujci, ki se s kolesi odpravijo na pot po označeni kolesarski poti ob reki Vipavi,« pravi Mateja. Posebnost je tudi storitev destilacije zelišč po naročilu, ki privablja ljubitelje naravnih izdelkov in trajnostnega načina življenja. »Kupci lahko vnaprej naročijo tudi svežo zelenjavo in sezonsko sadje. Dogovorimo se o sortah, količinah in pakiranju, nato pa pripravljen zabojček prevzamejo na dogovorjenem mestu. Tako vsak prejme točno to, kar potrebuje, ob tem pa se ohranjajo svežina, kakovost in stik s pridelovalcem,« poudarja Mateja Marc. Pomemben del zgodbe trgovinice je sodelovanje z drugimi podjetji. Odlična povezava je nastala s kolesarskim podjetjem RockVelo – pred trgovino stoji stojalo za kolesa, Mateja pa kolesarjem pripravlja malice, ki jih ti prevzamejo med potjo. Ob trgovini je urejen kotiček za počitek in okrepčilo, kar prostor preobraža v točko za aktivne obiskovalce in del podeželskega doživetja.

V načrtu tudi učilnice na prostem in doživljajska točka
Matejini načrti pa segajo še dlje – načrtuje namreč, da bo prostor zaživel tudi kot učilnica in doživljajska točka. Predvidena je postavitev letne kuhinje in učilnic na prostem, kjer bodo potekale delavnice aromaterapije, predstavitve zdravilnih rastlin, prikazi tradicionalnih postopkov in poti 'od vrta do mize'. Takšna izobraževanja bodo namenjena domačinom in obiskovalcem, ki si želijo poglobljen stik z naravo, dediščino in zdravim načinom življenja. Poseben poudarek bo namenjen obiskovalcem, saj je v načrtu tudi geolokacijska igra, ki bo združevala zabavne in izobraževalne elemente ter obiskovalce vodila skozi zgodbo kmetije, kulturnih in naravnih posebnosti Vipavske doline. Nosilka dopolnilne dejavnosti na kmetiji Marc pa v prihodnje načrtuje še širitev ponudbe z novimi izdelki, sodelovanji in dogodki. Prizadeva si, da bi trgovinica M&M postala stičišče za lokalne ustvarjalce, izmenjavo znanj in trajnostne prakse. V razmisleku so tudi mobilne vsebine za širšo promocijo ponudnikov in okrepitev vezi med pridelovalci in kupci. »Takšne zgodbe dajejo podeželju novo energijo – dokazujejo, da so lahko lokalni projekti hkrati sodobni, okoljsko odgovorni in srčni. Trgovinica M&M tako ni le prostor prodaje, temveč most med tradicijo in prihodnostjo ter med ljudmi, ki verjamejo v skupno dobro,« pravi.

TRŽNICA NA BORJAČU © Vse pravice pridržane, 2021 | KOLOFON | Izdelava spletnega portala: Agencija Kodnes