»Proizvodnja hrane in iskanje novih tehnoloških rešitev sta moja strast, delo in hobi že 25 let«
Ali veste, da je v Vipavski dolini doma prvi in trenutno edini slovenski proizvajalec olja pšeničnih kalčkov, ki ga od oktobra 2016 prodajajo v specializiranih trgovinah s prehranskimi dopolnili? V letu 2017 so na tržišče prišli še razmaščeni pšenični kalčki in testenine iz njih. In ne le to – ajdove testenine iz pšeničnih kalčkov je Inštitut za nutricionistiko na izboru za inovativno živilo odlikoval z znakom »inovacija leta 2018«. Za omenjenimi izdelki, ki jih poznamo pod blagovno znamko Moleum, stoji živilska tehnologinja Nataša Marc, ki si je za svoj dolgoročni cilj postavila povečati prepoznavnost olja pšeničnih kalčkov in uporabnost moke razmaščenih pšeničnih kalčkov.
Nataša Marc se je na samostojno podjetniško pot podala v letu 2016. Mogoče se zdi prav neverjetno, a kot sama pravi, njen prvi cilj sploh ni bil podjetniški. »To je bila bolj odločitev iz potrebe, glavni razlog zanjo pa so bile moževa odsotnost od doma in pubertetniške težave mlajšega sina. Moj cilj je bil biti več doma, v oporo svojemu odraščajočemu otroku,« izpostavlja. »Tako sem pustila dobro plačano službo in domačo garažo uredila v živilski proizvodni obrat,« se začetkov svoje nove, podjetniške poti spominja sogovornica. Ideja za proizvodnjo olja pšeničnih kalčkov se je po njenih besedah sicer rodila že v času, ko je bila še tehnologinja v Mlinotestovem mlinu. »Med leti 2014 in 2016 sem proučevala tehnologijo stiskanja olja iz pšeničnih kalčkov. Moja podjetniška ideja je navdušila tudi moža in tako sva nekaj prihrankov za nakup opreme, ki je bila potrebna za stiskanje olja, namenila že leta 2014. Nakup opreme je znašal le deset odstotkov vložka, ki sva ga zatem, v letu 2016, namenila za ureditev proizvodnega obrata na slabih sto kvadratnih metrih. Pravila za proizvodnjo živil so namreč enaka za vse, ne glede na velikost obrata,« priznava.
Olje, ki po hranilni sestavi močno prekaša rastlinska olja
Z razvojem novih izdelkov se je živilska tehnologinja sicer ukvarjala že od prvih dni pripravništva v mlekarni Vipava leta 1997. »Proizvodnja hrane, raziskovanje tehnologij, iskanje novih tehnoloških rešitev so moja strast, delo in hobi, zato jim poleg delovnega časa že 25 let posvečam tudi ves svoj prosti čas. Ko sem leta 2013 zbrala prve informacije o zdravi hranilni sestavi olja pšeničnih kalčkov, se je v meni porodila neomajna želja po udejanjenju proizvodnje omenjenega olja. Na poti do cilja sem zaman iskala koristne informacije v Sloveniji. Tudi pri lastniku italijanskega podjetja, ki se lahko pohvali z več kot stoletno tradicijo stiskanja olj, sem dobila odklonilni odgovor na svoje poizvedovanje o proizvajalcu opreme za stiskanje olja. Google je bil moj edini sogovornik in pomočnik pri iskanju proizvajalca opreme, ki bi bila primerna za slovenske kapacitete,« se spominja Nataša Marc. In če se morebiti sprašujete, kako pravzaprav nastaja olje iz pšeničnih kalčkov, naj povemo, da surovina zanj nastaja v pšeničnih mlinih. »V Sloveniji dnevno nalovijo ali ločijo okrog 80 do 150 kilogramov pšeničnih kalčkov, ki so primerni za stiskanje olja. Kalček mora biti povsem brez delcev zunanje luske, da je stiskanje olja iz njega ekonomsko upravičeno. Za liter olja pšeničnih kalčkov je potrebnih kar 20 kilogramov surovine – suhih pšeničnih kalčkov,« pojasnjuje Marčeva. Ob tem velja izpostaviti, da olje iz pšeničnih kalčkov po hranilni sestavi močno prekaša ostala rastlinska olja, zato je prvenstveno namenjeno uživanju po žličkah kot naravno prehransko dopolnilo, seveda pa ga lahko brez segrevanja uporabite tudi pri pripravi hrane. Olje se še posebno odlikuje po vsebnosti vitamina E in β-sitosterola, saj je njun najbogatejši naravni vir, ima pa tudi dobro maščobno kislinsko sestavo. Poleg visoke vsebnosti nenasičenih maščobnih kislin se od ostalih rastlinskih olj loči tudi po idealnem razmerju med esencialnima, linolno ω-6 in α-linolensko ω-3, maščobnima kislinama.
»Nič ni bilo težjega od iskanja prvega kupca«
A ker živilska tehnologinja nikdar prej ni bila tudi podjetnica, je njen odgovor na vprašanje, kaj je bilo v procesu od prve ideje do končnega produkta najtežje, nekako pričakovan. »Nič ni bilo težjega od iskanja prvega kupca. V mojem primeru je bilo to nemško podjetje, ki sem mu olje prodala kot polizdelek. Moj cilj je bila prodaja končnim kupcem, zato sem potrkala tudi na vrata lekarnarjev. Razen lekarne iz Poljčan, ki je v lasti moje 'cimre' iz študentskih časov, in lekarne Sonček iz Ajdovščine, so bila vsa vrata zaprta. Imela pa sem srečo, da me je gospa z Gorenjske, ki je ravno zapirala svojo malo trgovino s prehranskimi dopolnili, napotila na Sanolabor. Nikoli ne bom pozabila avgusta 2016, ko mi je nabavnik Sanolaborja potrdil termin za poslovni obisk, na katerem sem lahko predstavila svoje olje v dveh pakiranjih in mu izročila ponudbo za dobavo v njihovih 25 poslovalnicah po vsej državi. K sreči leta 2016 in 2017, ko sem po Sloveniji po dolgem in počez mesečno prevozila 3000 kilometrov, ni bilo covida in sem lahko izvajala promocije z degustacijo olja za kupce, ki so obiskali Sanolaborjeve poslovalnice. Nad mojo prodajno vnemo in uspešnostjo mojih promocij so bili v Sanolaborjevi nabavi naravnost navdušeni,« poudarja Nataša Marc.
Leta 2016 je namreč olje pšeničnih kalčkov poznal le malokateri Slovenec. Na promocijah od srede do sobote, vsak teden od oktobra 2016 do julija 2017, je strankam, ki so prisluhnile njenemu nagovoru, z dušo in srcem razlagala o pomenu nenasičenih maščobnih kislin, v maščobi topnih vitaminov, predstavljala je primerjave med posameznimi olji, pisala članke ter jih objavljala na svoji spletni strani in spletni strani Sanolaborja. »To je bilo najbolj garaško leto v moji delovni dobi. Julija in avgusta 2017 nisem opravila niti ene promocije, rekla sem si, da bom počakala, da vidim, koliko se bo prodalo samo. Nekaj se je, a zdaleč od pričakovanega. Šele leta 2017 sem se zavedla, kakšen finančni vložek je potreben za izgradnjo nove blagovne znamke. Brez moževe finančne podpore ne bi bilo nič. Še danes, po petih letih, ni dovolj za eno delovno mesto s plačo, kot jo lahko zaslužim kot tehnologinja v živilskem podjetju,« priznava sogovornica. Ko je leta 2020 izbruhnila epidemija covida, zaradi česar so bile promocije prepovedane, se je odločila, da je tega dovolj. Najmlajši sin je bil takrat v srednji šoli, starejša otroka sta zaključevala študij fakulteti, zato si je poiskala službo in ohranila svojo dejavnost kot popoldansko obrt.
Znanje, volja, vztrajnost, pa neuspeha se ne smeš bati…
Poleg olja pšeničnih kalčkov blagovna znamka Moleum vključuje še razmaščene pšenične kalčke in testenine iz njih. Razmaščeni pšeničnih kalčki nastajajo kot stranski proizvod pri stiskanju olja. Zaradi bogate hranilne sestave, ki se kaže v visoki vsebnosti beljakovin, prehranskih vlaknin, vitaminov skupine B in mineralov cinka, fosforja, magnezija, kalija, železa in selena ter široke uporabnosti, so razmaščeni pšenični kalčki pomembna sestavina zdrave in uravnotežene prehrane. Tudi testenine iz pšeničnih kalčkov odlikuje visoka vsebnost beljakovin, dodana ajdova moka, durum zdrob ali jajca pa jim dajejo poseben, poln in prijeten okus. Vsebnost beljakovin je v takšnih testeninah dvakrat večja, vsebnost ogljikovih hidratov pa za tretjino manjša kot v običajnih ajdovih, durum in jajčnih testeninah, testenine blagovne znamke Moleum pa se po kuhanju ne lepijo in so zelo nasitne. Primerne za vse ljudi, še posebno pa jih priporočajo v prehrani športno aktivnih, vegetarijancev in veganov ter starejših odraslih. In kako so se rodile ideje za tako inovativne proizvode? »Za ideje je treba imeti najprej strokovno znanje, spremljati je treba trende na trgu, obstajajo tudi smernice za zmanjševanje določenih hranil, prav tako je treba poznati zakonodajo s področja prehrane in označevanja, treba je spremljati razne razpise. Če hočeš neko živilo izboljšati, moraš dobro poznati njegove sestavine. Poleg vsega znanja moraš imeti voljo in vztrajnost, ne smeš se bati neuspeha. Na začetku moje karierne poti je bilo več neuspehov, leta prinesejo izkušnje, kar zmanjša število neuspehov. Brez sreče pa ne gre nikjer; verjeti in zaupati moraš vase,« odgovarja Nataša Marc.
In koliko časa običajno traja, da se ideja uresniči v obliki končnega izdelka? »Odvisno kaj razvijaš, kako revolucionarna je sestava izdelka. Pri razvoju izdelkov moraš misliti na proizvodni postopek, na tveganja v posamezni fazi proizvodnje, na rok trajanja, izbrati moraš primerno embalažo, sestaviti moraš deklaracijo, ki mora biti skladna z zakonodajo, z oblikovalcem, marketingom in prodajniki sodeluješ pri oblikovanju dizajna. Čas razvoja nekega izdelka je težko definirati. Kadar razvijaš izdelek po naročilu kupca, gre hitreje, ker ti kupec običajno posreduje svoje želje, ki jim moraš samo slediti. Ko pa razvijaš svoj izdelek moraš misliti na trg, kako ga boš predstavil kupcu – trgovcu, da ga bo plasiral na polico, in končnemu potrošniku, da ga bo vzel s police in se vračal k nakupu,« še izpostavlja sogovornica, ki trenutno ne načrtuje širitve izdelkov svoje blagovne znamke. Izdelke Moleum lahko kupci kupijo v vseh poslovalnicah Sanolaborja, v Mercatorjevih hiper in supermarketih ter v živilskih trgovinah nekaterih kmetijskih zadrug (KZ Tolmin, KGZ Idrija, KZ Agraria in KGZ Škofja Loka). Nakup je mogoče opraviti tudi v spletni trgovini, kjer jim zagotavljajo najbolj sveže izdelke. »Naše izdelke kupujejo ozaveščeni kupci vseh starostnih skupin in obeh spolov. Kupci, ki prebirajo strokovne članke o zdravi prehrani. Kupci, ki potrjujejo blagodejne učinke naših izdelkov na njihovo prebavo, počutje, morda tudi krvno sliko. Kupci, ki verjamejo izsledkom znanstvenih raziskav o zdravju koristnih učinkih pestre in uravnotežene prehrane,« zatrjuje Marčeva, ki bi rada v prihodnje še povečala prepoznavnost olja pšeničnih kalčkov in uporabnost moke razmaščenih pšeničnih kalčkov.
Tekst: Katja Žejan
Foto: arhiv Nataše Marc
TRŽNICA NA BORJAČU © Vse pravice pridržane, 2021 | KOLOFON | Izdelava spletnega portala: Agencija Kodnes